Türkiye’nin medya ve kamuoyu zihin haritası çıkarılıyor (E-GAZETE)

TÜBİTAK SOBAG tarafından desteklenen Anadolu Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi ve Aydın Adnan Menderes Üniversitesi iş birliğiyle yürütülmekte olan bilimsel araştırma projesi kapsamında, dünyanın en kapsamlı üçüncü aşama gündem belirleme araştırması gerçekleştiriliyor. “Medyadan Zihnimize: Üçüncü Aşama Gündem Belirleme Türkiye Araştırması” başlıklı projede Türkiye’de televizyon, gazete, internet haber portalları ve Twitter gündeminde öne çıkan 13 konuya ilişkin ağ bağlantıları ile bu konulara yönelik kamuoyunun zihnindeki ağ bağlantıları arasındaki ilişki sorgulanıyor.

Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Basın ve Yayın Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Erkan Yüksel’in yürütücülüğünde ilerleyen araştırmada, Anadolu Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nuray Gökçek Karaca, Selçuk Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Abdullah Koçak ve Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Emre Dingin araştırmacı olarak görev alıyor. Projede ayrıca 3 doktora ve 3 yüksek lisans öğrencisi bursiyer olarak çalışıyor. Proje raporunun sonbahar aylarına yetiştirilmesi bekleniyor.

Prof. Dr. Erkan Yüksel: “Medya farklı konulara göre farklı etkilere sahip”

Araştırma hakkında bilgi veren Proje Yürütücüsü Prof. Dr. Erkan Yüksel şunları söyledi: “Araştırmamızda ilk bulgulara göre medyanın farklı konularda farklı etkilere sahip olduğunu belirledik. Bu kapsamsa insanların bilgi ihtiyacı hissettiği konularda medya içeriklerine daha fazla yöneldiklerini, doğrudan deneyimleyerek öğrendikleri konularda ise medyanın etkilerinin daha düşük olduğunu gördük. Kimi konuların ise gündemden düşse bile kamu zihninde hatırlanmaya devam ettiğini yine araştırma sürecinde deneyimledik. Sonuç olarak belirlediğimiz konu başlıkları, medya organları ve süre zarfında medyanın kamuoyuna yansıttığı görüntülerin kamu zihnindeki görüntülerle büyük ölçüde benzerlik gösterdiğini tespit ettik.”

Prof. Dr. Nuray Gökçek Karaca: “Çarpıcı sonuçlara ulaşıldı”

Araştırmada ele alınan değişkenler hakkında açıklamada bulunan Anadolu Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nuray Gökçek Karaca ise 12 ilde 2400 kişiyle gerçekleştirilen iki ayrı kamuoyu araştırmasında cinsiyet, yaş ve kuşak, eğitim, meslek ve gelir düzeylerinin dışında halkın medya etkilerine maruz kalma düzeyleri ve yönelim gereksinimi düzeylerinin incelendiğini ifade etti. Gökçek Karaca ayrıca, “Ele aldığımız konu başlıkları ile kamuoyunun zihin haritasını çıkardık. Bu haritayla, medyadaki konulara ilişkin bağlantı haritasını üst üste koyarak hangi gruptaki insanların ne düzeyde benzerlik gösterdiklerini belirlemeye çalıştık. Çok çarpıcı sonuçlar elde ettik.” diye konuştu.

Prof. Dr. Abdullah Koçak: “İnsanların zihninde kurulan bağlantılarda medya etkili oluyor”

Araştırma analizleri konusuna değinen Selçuk Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Abdullah Koçak, “İlk bulgular çerçevesinde, incelenen 13 konudan 9’unda medya ve Twitter içeriklerindeki ağ bağlantılarıyla kamuoyunun zihnindeki ağ bağlantıları arasında ilişki bulunduğu tespit edildi. Bu kapsamda insanların zihninde kurulan bağlantılarda medya etkili olmuştur diyebiliriz.” dedi.

Doç. Dr. Ali Emre Dingin: “Ağ analizi ve zihin haritalama yapıldı”

Araştırmada kullanılan yöntem konusunu açıklayan Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Emre Dingin ise “ağ analizi, zihin haritalama ve özel istatistiksel hesaplamaların yapılarak” medyadaki konu ağ bağlantıları ile kamunun zihnindeki konu ağ bağlantılarının karşılaştırıldığını ifade etti.


http://egazete.anadolu.edu.tr/kampus/40645/turkiyenin-medya-ve-kamuoyu-zihin-haritasi-cikariliyor