Beyaz Gazete, 10.04.2022

 Türkiye'nin Medya Ve Kamuoyu Zihin Haritası Çıkarılıyor

Anadolu Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi ve Aydin Adnan Menderes Üniversitesi is birliğiyle yürütülen “Medya, insanların nasıl düşüneceğini ne ölçüde etkilemektedir?” adli bilimsel araştırma projesi çerçevesinde, üçüncü asama gündem belirleme araştırması gerçekleştiriliyor.

Anadolu Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi ve Aydin Adnan Menderes Üniversitesi is birliğiyle yürütülen proje çerçevesinde Türkiye’nin medya ve kamuoyu zihin haritası çıkarılıyor. “Medya, insanların nasıl düşüneceğini ne ölçüde etkilemektedir?” adli proje, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Arastirma Kurumu Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Destek Grubu (TÜBITAK SOBAG) tarafından destekleniyor. Araştırma çerçevesinde Türkiye’de televizyon, gazete, internet haber siteleri ve sosyal medya gündeminde öne çıkan 13 konuya ilişkin ağ bağlantıları ile bu konulara yönelik kamuoyunun zihindeki ağ bağlantıları arasındaki ilişki sorgulanıyor.

Anadolu Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Erkan Yüksel’in yürütücülüğünde ilerleyen araştırmada, ayni üniversiteden Prof. Dr. Nuray Gökçek Karaca, Selçuk Üniversitesi Ögretim Üyesi Prof. Dr. Abdullah Koçak ve Aydin Adnan Menderes Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Emre Dingin araştırmacı olarak görev aliyor. Projede ayrıca 3 doktora ve 3 yüksek lisans öğrencisi bursiyer olarak çalışıyor. Proje raporunun sonbahar aylarına yetiştirilmesi bekleniyor.

“Medyanın konuyu sunuş biçiminin halkın nasıl düşüneceğini etkilediğini istatistiksel olarak hesaplayarak somut bir biçimde ortaya koyduk”

‘Üçüncü asama gündem belirleme Türkiye araştırması’ baslikli proje hakkında bilgi veren proje yürütücüsü, Anadolu Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Erkan Yüksel, “Araştırmada ülkemizin en çok okunan 3 gazetesi, 3 internet haber portali ve en çok izlenen 3 televizyon kanalının ana haber bültenlerini mercek altına aldık. Geçen yılın nisan-eylül ayları arasında, altı aylık sürede gündemde öne çıkan ilk 13 konuyu belirleyerek bu konularda birbiriyle bağlantı olarak kamuoyuna hangi mesajların verildiğini tespit ettik. Ayni konularda Twitter içeriklerinde de nelerin paylaşıldığını belirledik. Haziran ve ekim aylarında ülke çapında her birine yaklaşık 2 bin 400 kişinin katilliği iki ayrı kamuoyu anketi düzenleyerek gündemdeki konular hakkında kamuoyunun ne düşündüğünü sorduk. Böylece medya gündemindeki konuların ağ bağlantıları ile kamunun zihnindeki ayni konulara ilişkin ağ bağlantılarını çıkarmış olduk. Sonra bu iki haritayı üst üste koyarak ikisi arasındaki benzerlik ve farklılıkları incelemeye başladık. Örneğin ilk bulgularımıza göre, Covid-19 konusuna ilişkin medya gündemindeki ağ bağlantılarıyla kamu zihnindeki ağ bağlantılarının ilişkili olduğunu bulduk. Medyanın kamuoyuna yansıttığı görüntülerin üç ay sonraki kamu zihnindeki görüntülerle büyük ölçüde benzerlik gösterdiğini tespit ettik. Medyanın konuyu sunus biçiminin halkın nasıl düşüneceğini etkilediğini istatistiksel olarak hesaplayarak somut bir biçimde ortaya koyduk” diye konuştu.


https://beyazgazete.com/haber/2022/4/10/turkiye-nin-medya-ve-kamuoyu-zihin-haritasi-cikariliyor-6479372.html